Rijkswaterstaat heeft het voornemen om het contract voor de berging van het schip de ‘Baltic Ace’ te gunnen aan Boskalis en diens partner Mammoet Salvage. Dat maakte de baggeraar en maritiem dienstverlener donderdag bekend.

De ‘Baltic Ace’ was een achtdeks ‘roll-on-roll-offschip’ dat maximaal 2132 voertuigen kon vervoeren. Het schip kwam op 5 december 2012 op weg van Zeebrugge naar het Finse Kotka in aanvaring met een containerschip dat op weg was naar Antwerpen. De ‘Baltic Ace’, beladen met ruim 1400 gloednieuwe Mitsubishi’s zonk binnen 15 minuten op circa 65 kilometer uit de kust van Ouddorp.

Het wrak en de lading van de zogeheten ‘car carrier’ moeten verwijderd worden omdat ze een bedreiging vormen voor het milieu en het scheepvaartverkeer op de drukke route richting de haven van Rotterdam. Boskalis zet voor de klus, waarbij ook 540.000 liter bunkerolie verwijderd moet worden, eigen materieel in en van dochterbedrijf Dockwise. Ook het samenwerkingsverband Asian Lift van dochterbedrijf Smit en het Keppel Fels.

Rijkswaterstaat verwacht in de tweede helft van maart het contract definitief te ondertekenen. Het uitvoeren van de klus staat gepland in de loop van dit jaar en zal voor het einde van 2015 worden afgerond.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl